Świąteczny jadłospis na 2000 kcal.

Jeśli na czas świąt planujemy odłożyć dietę w kąt, postarajmy się, by przez te dwa dni nie nadrobić straconych kilogramów. Da się to zrobić bez wyrzekania się tradycyjnych potraw świątecznych. Jak zawsze trzeba zachować umiar, rozsądek i trzymać się podstawowych zasad.

Rozplanuj posiłki

Przemyśl, w których godzinach będą podawane potrawy, tak by rozplanować je sobie na 5 oddzielnych posiłków. Duży akcent stawiam na to, by były to odrębne posiłki, a nie ciągłe jedzenie od śniadania do kolacji. Zachowajmy podstawową zasadę diety, czyli przerwy między jedzeniem, które powinny wynosić od 3 do 4 godzin. W tym czasie starajmy się odejść od stołu, by smakołyki nie kusiły nas zapachem i wyglądem  i nie były w zasięgu ręki. Pomiędzy posiłkami dozwolona jest tylko woda mineralna oraz niesłodzona kawa i herbata.

Staraj się przez te 2 dni jeść tyle, by nie przekroczyć przez cały dzień 2000 kcal. Prawdopodobnie właśnie tyle potrzebujesz, by zachować zerowy bilans energetyczny, tj. ani nie przytyć ani nie schudnąć. Twój organizm będzie jednak bardziej wyczulony na każdą dodatkową kalorię, jeśli jesteś w trakcie długotrwałej lub restrykcyjnej diety, czy chorujesz na niedoczynność tarczycy.

 

Co na talerz, by nie przekroczyć 2000 kcal.

 

Śniadanie (510 kcal.)

Szklanka żurku z ¼ jajka i 30gbiałej kiełbasy 273 kcal.

Kromka chleba (40g) 95 kcal.

1 jajko z 1 łyżeczką majonezu 126 kcal

1 pomidor ze szczypiorkiem  20 kcal.

II śniadanie (250 kcal)

100g sernika lub 70g paschy lub 60g babki lub 50g mazurka

Obiad (515 kcal.)

Szklanka flaków 100 kcal

Schab pieczony 70g (waga po upieczeniu) 205 kcal

Ziemniaki gotowane 200g 154 kcal.

Brokuł gotowany bez zasmażki  200g  (lub inne warzywo) 54 kcal

Podwieczorek (200 kcal.)

Sałatka jarzynowa z majonezem (100g) 192 kcal.

Kolacja (450 kcal.)

Pasztet pieczony (50g) 195 kcal.

Szynka pieczona (30g) 100 kcal.

Chleb (40g) 95 kcal.

Warzywa bez sosów (200g) 55 kcal.

Uwaga na napoje

Jak zauważyłaś, w rozpisanym menu nie ma soków, coli ani innych słodkich napoi. Oznacza to, że chcąc zjeść tradycyjne potrawy świąteczne, powinnaś już pominąć tego typu dodatki. Dotyczy to także cukru używanego do słodzenia kawy i herbaty. Pamiętaj, że każda szklanka soku czy coli to ok. 100 – 130 kcal, a każda łyżeczka cukru to 20 kcal. Nie daj się skusić także na czekoladowe pralinki i uważaj na alkohol. 150g czerwonego wytrawnego wina to ok 100 kcal., 1 piwo to ok. 250 kcal, 100 ml wódki to 220 kcal. Jak widzisz, nie tylko na talerzu czai się pułapka.

Przybliżona kaloryczność świątecznych potraw wg. tradycyjnych przepisów

Talerz żurku z ziemniakami i jajkiem- 370g                                 178 kcal.

100g białej kiełbasy                                                                      270 kcal.

100g boczku pieczonego                                                             548 kcal.

100g szynki pieczonej                                                                  300 kcal.

100g schabu pieczonego                                                             291 kcal.

100g pasztetu mięsnego                                                              361 kcal.

100g paschy                                                                                 340 kcal.

100g mazurka kajmakowego z bakaliami                                     475 kcal

100g babki piaskowej                                                                   399 kcal.

100g sernika wiedeńskiego                                                          254 kcal.

100g sałatki jarzynowej z majonezem                                          192 kcal.

Jajko  z łyżeczką majonezu                                                          126 kcal.

100g ćwikły                                                                                     46 kcal.

100g bigosu                                                                                   112 kcal.

 

Zobacz, jak możesz odchudzić te potrawy, kliknij TUTAJ

Photo credit: Foter.com

Facebook