Co robić, by zmniejszyć obrzęki? Rady na zatrzymywanie wody w organizmie

Obrzęki mogą być efektem zaburzeń gospodarki hormonalnej, niewydolności nerek, wątroby, serca, chorób reumatycznych czy nawet niedożywienia. Często jednak są skutkiem nieprawidłowej diety i braku aktywności fizycznej. Jak w takich sytuacjach można im zaradzić?

1. Pij regularnie wodę mineralną

Wydawałoby się, że gdy w organizmie nadmiernie gromadzi się woda, należy zmniejszyć ilość przyjmowanych płynów. Jeśli masz sprawne nerki, to jest to błędne myślenie, a sytuacja wygląda zupełnie odwrotnie. Gdy za mało pijesz, wydziela się wazopresyna, która sprawia, że nerki bardziej zagęszczają mocz, zatrzymując w ten sposób więcej wody w organizmie. Aby przepływ płynów w orgazmie przebiegał prawidłowo, niezbędne jest więc jego prawidłowe nawodnienie.

Rada: Dziennie powinnaś wypijać około 30 ml płynów na każdy kilogram masy ciała. Zamiast liczyć objętość wypijanych płynów, możesz po prostu kontrolować kolor wydalanego moczu. Jeśli przybiera on żółtą barwę, znaczy że musisz pić więcej wody. Jeśli mocz jest bezbarwny, wypijasz prawidłową ilość płynów. Ważne jest też, by wodę pić często i w małych ilościach. Jeśli masz problem z obrzękami, wybieraj niskosodową wodę mineralną.

2. ogranicz spożycie sodu

Sód wspólnie z potasem odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia osmotycznego. Sód wysysa wodę z komórki do przestrzeni międzykomórkowych, a potas odwrotnie, pilnuje, by do tego nie doszło. Gdy spożywamy nadmierne ilości sodu, przenikanie wody z komórek do przestrzeni międzykomórkowej staje się silniejsze niż zasysanie wody do wnętrza komórek. Wtedy pojawiają się obrzęki.

Rada: Do kontroli zawartości sodu w diecie, nie wystarczy tylko ograniczyć solenie potraw. Przede wszystkim powinnaś unikać potraw wysoko przetworzonych, takich jak fast foody, dania instant, gotowe sosy, chipsy, paluszki, krakersy, solone orzeszki, konserwy, ale także marynaty, kiszonki, czy wędliny.

3. jedz więcej warzyw i owoców

Warzywa i owoce to najlepsze źródło potasu, a ten jak pisałam w punkcie powyżej chroni nas przed uciekaniem wody z komórek do przestrzeni międzykomórkowych i w związku z tym czapobega obrzękom.

Rada: Warzywa staraj się dodawać do każdego posiłku (im więcej, tym lepiej). Dziennie powinnaś ich zjadać ponad pół kg! Z owocami nie przesadzajmy, bo zawierają więcej cukrów prostych. Staraj się, by w ciągu dnia stosunek warzyw do owoców w diecie wynosił 3:1.

4. Unikaj alkoholu

Alkohol rozszerza naczynia krwionośne, przez co woda łatwiej z nich przesiąka i zatrzymuje się w ciele. Dodatkowo częste picie alkoholu prowadzi do niewydolności wątroby, a tej chorobie towarzyszą obrzęki.

5. Ruszaj się

Ćwiczenia, spacery, itp. pobudzają krążenie krwi i usprawniają przepływ limfy, zapobiegając w ten sposób zastojom płynów w naczyniach, tym samym zmniejszając ich wyciek do tkanek.

Rada: Staraj się każdego dnia być minimum godzinę w ciągłym ruchu. Mogą to być zajęcia fitness, ale możesz też spacerować w szybszym tempie, czy jeździć na rowerze.

6. Wysypiaj się

Nic nie zakłóca bardziej funkcjonowania organizmu niż brak snu. Odpoczynek należy się każdemu. I nie chodzi tutaj o bezczynne wylegiwanie się przed telewizorem, ponieważ w tym czasie nadal nie odpoczywa Twój mózg, który wciąż musi przetwarzać kolejne bodźce i informacje. Pamiętaj, że mózg to centrum nadzorujące pracę całego Twojego organizmu. Organ ten odpoczywa tylko wtedy, gdy wysypiasz się prawidłowo. Gdy nie dajesz mu przerwy, wszystko w Twoim ciele zaczyna szwankować. Zawodzić zaczyna nie tylko myślenie i pamięć, ale także praca wszystkich organów oraz dochodzi do niekorzystnych zmian hormonalnych, co może również prowadzić do zatrzymywania wody w organizmie.

Rada: Codziennie powinnaś spać minimum 7 godzin. Ważne jest także, by okres snu przypadał w nocy, a nie w ciągu dnia. Staraj się więc nie kłaść spać później niż o 23:00.

Co działa moczopędnie

Aby przyspieszyć wydalanie nadmiaru wody z organizmu, możesz do swojej diety włączyć produkty o działaniu moczopędnym. Będą to arbuzy, truskawki, melony, czereśnie, grejpfruty, seler, pietruszka i natka pietruszki, a także zioła: czarny bez, koper włoski, pokrzywa, brzoza, fiołek trójbarwny czy rozmaryn. Możesz również przyjmować rutinoscorbin, który zmniejsza przepuszczalność ścianek naczyń krwionośnych, dzięki czemu zmniejsza się przesączanie płynów z krwi i limfy do tkanek. Nie stosuj na własną rękę środków moczopędnych, które niewłaściwie przyjmowane mogą prowadzić do niebezpiecznych zaburzeń elektrolitowych. Takie zachwianie gospodarki mineralnej w organizmie może doprowadzić do zaburzeń rytmu serca, skurczy mięśni i chorób nerek.

fot. foter.com

Facebook