Jak pozbyć się zakwasów?

Jak pozbyć się zakwasów?

Zakwasy, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego, to dolegliwość, która powszechnie jest błędnie utożsamiana z gromadzeniem się w mięśniach kwasu mlekowego (stąd nazwa). Co prawda kwas mlekowy jest produktem ubocznym metabolizmu i gromadzi się w mięśniach z niedoboru tlenu, jednak to nie on jest przyczyną tego specyficznego bólu mięśni, który pojawia się następnego dnia (a nawet po 72 godzinach) po intensywnym treningu. Kwas mlekowy zostaje wypłukany z tkanki mięśniowej przez przepływającą krew już po około godzinie (maksymalnie dwóch) po intensywnym wysiłku. Zakwasy są spowodowane mikrouszkodzeniami mięśni, które nie były przygotowane na intensywne rozciąganie, i mogą dokuczać nawet przez 5-7 dni. Jest to prawidłowy proces – w tym czasie mięśnie się nie tylko regenerują, lecz także wzmacniają.

Jak uniknąć zakwasów?

Stopniuj wysiłek

Stopniowo zwiększaj ilość powtórzeń na zajęciach

Zacznij od lekkich ćwiczeń kardio i podstawowych ćwiczeń bez sprzętu, np.hantli, gum, taśm

Przyzwyczajaj mięśnie do wysiłku stopniowo, dodatkowe obciążenie włącz dopiero po 1-2 tygodniach wstępnych treningów.

Jeśli mimo wszystko wystąpią zakwasy oto sposoby na ich złagodzenie

Sauna

Wysoka temperatura panująca w saunie rozluźni naciągnięte mięśnie i zredukuje bolesność występującą po treningu. Ponadto wizyta w saunie poprawia krążenie i pozwala na dotlenienie organizmu, przez co jest się bardziej zrelaksowanym. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie wchodzić do sauny od razu po zakończonym wysiłku

Basen lub inne zajęcia fitness

Sposobem na pozbycie się zakwasów po wysiłku fizycznym jest inny wysiłek, najlepiej pływanie na basenie. Jak przekonują osoby, które wypróbowały ten sposób na pozbycie się zakwasów, ból znika po przepłynięciu kilku długości basenu. Wszystko dzięki temu, że woda pomaga się zrelaksować i rozluźnić spięte mięśnie. Ponadto podczas pływania dochodzi do adaptacji mięśni do obciążeń. Według lekarzy właśnie kontynuowanie lekkich ćwiczeń jest najlepszym sposobem na zakwasy.

Prysznic

Weź prysznic, puszczając na przemian zimny i ciepły strumień wody. Taki wodny masaż zrelaksuje obolałe mięśnie i przyspieszy ich regenerację. Wszystko dlatego, że przy naprzemiennym oblewaniu ciała zimą i ciepłą wodą rozszerzają się naczynia krwionośne, więc krew może szybciej dotrzeć do uszkodzonych tkanek i odżywić je, co przyczyni się do szybszego ustąpienia zakwasów.

Gorąca kąpiel

Gorąca kąpiel, podobnie jak naprzemienny prysznic, przynosi ulgę tylko na chwilę, jednak mimo to warto rozgrzać mięśnie w ciepłej wodzie, by wspomóc ich regenerację. Do wody dodaj sól morską lub aromatyczny olejek, np. lawendowy.

Masaż

Delikatny masaż złagodzi ból i rozluźni spięte mięśnie. Możesz wykonać go przy pomocy olejku eterycznego, co wzmocni jego działanie relaksujące. Dobrym pomysłem jest też wmasowanie w obszar objęty zakwasami maści lub żelu rozgrzewającego.

Nie pij piwa, ono nie pomaga na zakwasy

Nie rób intensywnego treningu na drugi dzień

Nie zażywaj leków przeciwbólowych

Zdjęcie: Foter.com

Facebook