Ból karku. Przyczyny i ćwiczenia, które złagodzą ból szyi i pleców

Odcinek szyjny kręgosłupa to jego newralgiczna część, bowiem na niewielkiej powierzchni koncentrują się nerwy odpowiadające za czucie w górnej części ciała. Nieprawidłowe ustawienie głowy może być przyczyną wielu dolegliwości: sztywności w okolicach karku, bólów lub zawrotów głowy, drętwienia kończyn górnych. Objawy są zazwyczaj odczytywane jako mięśniobóle, skurcze i bywają lekceważone. Choć problemy te nierzadko mijają same, to powracają i to nasilone.

Zadbaj o cały kręgosłup

Głowa nadmiernie wysunięta do przodu jest wynikiem nierównowagi mięśniowej, co często jest odpowiedzią na nieprawidłowe ustawienie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, dlatego nie powinniśmy zapominać również o wzmacnianiu i rozciąganiu dolnych jego partii. Nierównowaga mięśniowa w obrębie górnej części ciała prowadzi do wytworzenia bardzo charakterystycznej sylwetki: zaokrąglone plecy z wysuniętymi do przodu i uniesionymi barkami, wysunięta i uniesiona broda, wrażenie skróconej szyi i nierzadko charakterystyczny garb na przejściu szyjno-piersiowym.

Sprawdź, czy masz problem z szyją

Stań tyłem do ściany w odległości około 10 cm i oprzyj się o nią. Oceń: czy twoja głowa swobodnie jest oparta o ścianę, przy czym broda koniecznie musi być nisko ustawiona, a tył szyi wydłużony. Jeśli udało ci się ustawić głowę tak, by przylegała do ściany (pamiętaj o brodzie!!!), zrób teraz dwa kroki w przód i nie opierając się o ścianę, spróbuj utrzymać wcześniej skorygowane ustawienie głowy. Ciężko?? To oznacza, że masz nad czym pracować.

Ćwiczenia na ból karku

– krążenia głową, odchylenie głowy w tył, które nie powinno być głębokie, abyś nie przeciążyła odcinak szyjnego kręgosłupa, ale ważne, abyś poczuła rozciąganie mięśni

– pochylania głowy na boki tak, jakbyś chciała położyć ucho na ramieniu, za każdym razem wytrzymując w pozycji kilka sekund.

– usiądź wygodnie na krześle z podłokietnikami oprzyj ramiona i spróbuj maksymalnie je opuścić, a jednocześnie wyciągaj głowę do góry. Nie przyciągaj brody do mostka, samo napięcie mięśni szyi w zupełności wystarczy.

– usiądź wyprostowana na krześle. Jedną ręką (prawą) chwyć się krzesła wykonaj skłon głowy w stronę przeciwną (lewą) aż do momentu, kiedy poczujesz lekkie napięcie), drugą rękę (lewą) połóż na uchu po przeciwnej stronie głowy (prawej), następnie lekko naciśnij głową na tę rękę około 10 sekund i patrz w kierunku, w którym naciskasz głową (w prawo), po czym weź wdech i przy wydechu rozluźnij się, przestań naciskać głową i spójrz w stronę przeciwną. Powtórz napięcie przez 10 sekund. Wykonaj 4-5 powtórzeń na każdą stronę raz dziennie.

Zdrowy kręgosłup w Fit-Line Legionowo

Jeśli opornie przychodzi Ci zmobilizowanie się do samodzielnych ćwiczeń w domu, nie do końca wiesz, jak je prawidłowo wykonywać, lub brak Ci pomysłów na ich urozmaicenie, zapraszam do fitness klubu Fit-Line przy ul. Reymonta 9 w Legionowie. W naszym klubie raz w tygodniu odbywają się zajęcia ZDROWY KRĘGOSŁUP, podczas których wykonywane są spokojne ćwiczenia wzmacniające, rozciągające i relaksujące plecy, szyję, a także wewnętrzne mięśnie brzucha. Jeśli czas Ci pozwala, powinnaś także wybrać się na PILATES, który w naszym klubie odbywa się dwa razy w tygodniu. Tam intensywność ćwiczeń jest trochę większa niż na ZDROWYM KRĘOSŁUPIE, ale w dalszym ciągu są to spokojne zajęcia, które również przyczynią się do poprawy Twojej postawy i co za tym idzie złagodzą ból kręgosłupa i szyi lub pomogą mu zapobiegać.

PAMIĘTAJ!!!

Jeśli którekolwiek ćwiczenie wywołuje, bądź nasila dolegliwości, zaprzestań ich robienia i zgłoś się do specjalisty.

Facebook